wtorek, 20 stycznia 2015

Fotelik samochodowy – jak mądrze wybrać ?



Zupełnie nie dawno i my stanęliśmy przed wyborem kolejnego fotelika dla Antosi by ten pierwszy zwolniła dla swojej młodszej siostry. Samochód to najczęściej wybierany sposób komunikacji przez rodziców, również przez nas. Na co zwrócić uwagę przy zakupie fotelika i jak przygotować się do podróży ?


Nie ważne czy wybierasz fotelik dla noworodka czy starszego dziecka - sprawdź wyniki testów zderzeniowych ADAC lub innej organizacji pozarządowej (OEAMTC, AA Trust, ANWB). Jakość fotelika to ochrona życia i zdrowia Twojego dziecka. Naucz się poprawnego montowania go w samochodzie i zwróć szczególną uwagę na zapięcie pasów. Źle zapięte nawet w foteliku o najwyższych notach nie uchronią dziecka podczas wypadku lub ostrego hamowania.
Pamiętaj, cena fotelika nie świadczy o jego jakości !
Bardzo często rodzice decydują się na zakup fotelika dla noworodka w zestawie z wózkiem. Łatwy montaż i atrakcyjna cena kuszą niedoświadczonych rodziców. Są również tacy, którzy mimo świadomości o niewiadomej (homologacja, którą ma każdy dopuszczony do sprzedaży fotelik jest nic nie warta) jakości fotelika wkładają w nie swoje dzieci "bo taniej", "bo rzadko jeździmy","jeździmy tylko do sklepu lub przychodni". No tak, nikt z nas nie zakłada przecież, że będzie uczestniczył w wypadku. Dlaczego chcesz testować fotelik na swoim dziecku ? Nie chcesz ? To dlaczego wkładasz je do fotelika, o którym nie wiesz nic ?
72 % wypadków ma miejsce w terenie zabudowanym. To oznacza, że przewożąc swoje dziecko w foteliku bez odpowiednich testów lub źle zamontowanym możesz przyczynić się do jego niepełnosprawności lub śmierci.
Foteliki są dopuszczane do sprzedaży na podstawie testów homologacyjnych, zgodnych z normą ECE R 44-04. Formuła przeprowadzania tych testów znacznie odbiega od realnego przebiegu wypadku. Jakie są więc różnice między testami homologacyjnymi a testami ADAC ?
                               

Manekiny serii P nie wiele mają wspólnego z odwzorowaniem ludzkiego ciała. Wykonane są z prymitywnych materiałów, nie wchodzą w interakcję z poduszkami powietrznymi. W przeciwieństwie do manekinów serii Q nie odwzorowują anatomii żeber, miednicy, barków ani obojczyków. Manekiny serii Q powstają na bazie pomiarów centylowych współczesnych dzieci, dzięki czemu rozkład masy może być w 100 % realistyczny. Każdy fotelik testowany jest przez 2 manekiny o różnej masie ciała mieszczącej się w przedziale dla konkretnego modelu.
GRUPY WAGOWE FOTELIKÓW
0-9 (13) kg 0+
9-18 kg I
15-25 kg II
22-36 kg III
Jest to podział zapewniający najlepsze bezpieczeństwo dziecku, na każdym etapie jego rozwoju. Mimo to niektóre firmy decydują się na łączenie dwóch a nawet trzech grup wagowych, by zadowolić oszczędnych rodziców..... Tak powstały grupy:
0-18 kg
0-25 kg
9-25 kg
9-36 kg
13-36 kg
Nie oszczędzajmy na bezpieczeństwie i ochronie życia naszych dzieci ! Jeden fotelik nie może być bezpieczny zarówno dla noworodka i kilkulatka....
MONTOWANIE FOTELIKA
Najbezpieczniejszym miejscem dla fotelika jest środek tylnej kanapy, jeżeli posiada tradycyjny 3 punktowy pas bezpieczeństwa lub system mocowania IsoFix. Jeśli nie mamy takiej możliwości fotelik montujemy za fotelem pasażera by kierowca miał do niego łatwy dostęp.
Foteliki z grupy 0,0+ powinny mieć zawsze rozłożony pałąk. Nie jest to tylko uchwyt do przenoszenia a dodatkowa ochrona dla dziecka. W razie przesunięcia/pochylenia fotelika przez siłę uderzeniową zablokuje on jego ruch. Klamra, w którą wpinamy pasy nie może dotykać skorupy fotelika, natomiast pasy, którymi zapięte jest dziecko powinny być zaciągnięte na tyle by nie dało się ich uszczypnąć.
BAZY - TAK CZY NIE ?
Foteliki mogą być również montowane za pomocą bazy IsoFix. Część fotelików ma wbudowaną bazę, do innych należy dokupić ją osobno. Po prawie roku użytkowania fotelika z bazą żałujemy, że się na nią zdecydowaliśmy. W naszym przypadku nie jest ona dodatkowym zabezpieczeniem a tylko `ułatwieniem w obsłudze`. Właściwie to utrudnieniem. Pozycja fotelika postawionego na bazie zmienia się i jest bardziej pionowa, co Antosi przez długi okres czasu nie odpowiadało. W rezultacie używaliśmy jej przez pierwsze trzy miesiące, potem długo leżała w domu bezużytecznie, by znów na chwilę wrócić do samochodu. Baza nie zawsze zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo. Zdarza się, że noty fotelika z bazą są niższe niż bez. Dlaczego ? Nie zawsze system mocowania bazy lub fotelika na bazie jest odpowiednio wykonany. Zdarza się, że zrobiony z nieodpowiedniego materiału wyłamuje się bądź wygina podczas kolizji. Sprawdź więc przed jej zakupem jakie są wyniki testów fotelika z bazą i przymierz w samochodzie czy będziesz zadowolony z pozycji, którą baza nieco zmieni.

FOTELIKI TYŁEM DO KIERUNKU JAZDY
Jazda tyłem do kierunku jazdy jest bezapelacyjnie bezpieczniejsza niż przodem. Bardzo długo odwlekaliśmy zakup kolejnego fotelika dla Antosi właśnie ze względu na poszukiwanie tego idealnego, który montowany mógłby być zarówno tyłem jak i przodem do kierunku jazdy. Większość z nich posiada tylko i wyłącznie mocowanie systemem IsoFix co było dla nas niezadowalające. Nadal nie każdy producent samochodów oferuje montaż IsoFix na przedniej kanapie pasażera, zdarza się też, że podróżujemy nie naszym a pożyczonym samochodem. Kolejnym minusem jest fakt, iż foteliki te potrzebują dużo więcej miejsca na montaż. Mamy nadzieję, że w związku z planowaną ustawą o dłuższym niż dotychczas przewożeniu dzieci tyłem do kierunku jazdy, oferta tych fotelików się poszerzy i producenci uraczą nas mądrymi rozwiązaniami w rozsądnych cenach i będziemy mogli podróżować jeszcze bezpieczniej.
JAK WYBRAĆ FOTELIK ?
1.Kieruj się jedną z 4 grup wagowych
2.Nie sugeruj się MARKĄ ! Każda firma ma w swojej ofercie mniej i bardziej bezpieczne foteliki.
3.Wybierz fotelik o minimalnej ocenie 3 w niezależnych testach, zrobisz to na stronie www.fotelik.info
4.Przymierz fotelik do samochodu
5.Przymierz dziecko do fotelika ! (dotyczy grup I,II,II)
6.Nie kupuj używanych fotelików z nie pewnego źródła ! Fotelik, który uczestniczył w jakiejkolwiek kolizji nie może być użyty ponownie !


7 komentarzy:

  1. Dziękujemy Kochana :-) bardzo przydatny post. Czytamy o fotelikach juz pare dni. Minie pewnie kolejne kilkanaście zanim się zdecydujemy. Bezpieczeństwo naszych pociech jest najważniejsze!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Małgorzata Stryjecka20.01.2015, 10:28

    ja zapewne na wiosnę będę musiała jakiś kupić :) dzieki za ten wis po raz kolejny bardzo przydatny

    OdpowiedzUsuń
  3. My pojechaliśmy do sklepu z zamiarem kupna innego a wyjechaliśmy z innym :) Udanych zakupów :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cieszę się, że się przyda :) To taka trochę ściąga, która mam nadzieje rozjaśni umysły rodziców byśmy wszyscy podróżowali bezpieczniej :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Misako - matka po japońsku20.01.2015, 22:24

    Który kupiliście Kinga? A ta nasza żyrafka jak wypada w testach?
    Jest jeszcze jeden minus. Większość producentów aut uniemożliwia montowanie fotelika na środku, a uderzenia boczne są najniebezpieczniejsze dla dzieci.

    OdpowiedzUsuń
  6. My kupiliśmy Maxi Cosi Tobi. Tu masz link do wyników roemer`ów 9-18 kg http://fotelik.info/pl/testy/Roemer%20King/grupa/rosnaco/index.html . Niewiele aut posiada pełne 3 fotele z tyłu ale również ceny tych aut nie są w zasięgu każdego... Można kupić 10-letnie auto z trzema pełnymi fotelami ale ono będzie mniej bezpieczne niż jedno czy dwu letnie, które tych trzech pełnych foteli nie ma więc mija się to z celem...

    OdpowiedzUsuń
  7. Kolejny fajny art. Duży plus za promowanie jazdy tyłem w fotelikach RWF.
    Polecamy jazdę tyłem do kierunku ruchu jako najbezpieczniejszy sposób podróży dla dzieci nawet do 5/6 lat.
    W temacie testów, proszę zerknąć jeszcze na testy szwedzkiego instytutu VTI - i testy zwane PlusTest (najbardziej restrykcyjny test dla fotelików dziecięcych, głównie RWF).

    OdpowiedzUsuń

Wszystkie komentarze są moderowane.